پیشرفت بیماری کلیوی دیابت برای اولین بار متوقف شد

10 فوریه 2017- محققان استرالیایی برای اولین بار موفق شدند جلوگیری از پیشرفت بیماری کلیوی دیابت (DKD) را مدیریت کنند. DKD یکی از عوارض دراز مدت دیابت است و بر اثر تخریب عروق خونی موجود در کلیه و نارسایی کلیه ها در تصفیه‌ی صحیح خون ایجاد می‌شود.

معاون اول این تحقیق، Andrew Nash از کمپانی داروسازی CSL گفت: این تحقیقات به حوزه مهمی از نیاز برآورده نشده ی پزشکی، پاسخ داد و رویکرد کاملاً جدیدی را برای درمان نفروپاتی ارائه نمود.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق پرفسور Ulf Erikssonو همکارانش از یک رویکرد جدید درمانی بر روی موشها برای انتقال اسیدهای چرب از خون به بافت استفاده کردند.

تصور می‌شود در افراد مبتلا به DKD میزان پروتئین فاکتور رشد اندوتلیال عروقی B(VEGF-B) بالا می‌باشد- پروتئینی که بر ذخیره‌ی اسیدهای چرب تأثیر می‌گذارد- و بهمین دلیل این افراد به نفروپاتی دیابتی مبتلا می‌شوند.

 هنگامیکه محققان با استفاده از یک آنتی بادی، سیگنالینگ پروتئین VEGF-B را مهار کردند، میزان تجمع چربی در کلیه‌ های موشها و همچنین  پیشرفت بیماری کلیوی در مدلهای موش مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کاهش یافت. در موشهای تحت درمان با این آنتی بادی که 2H10 نام دارد، همچنین بهبود فشار خون و حساسیت به انسولین مشاهده گردید.

پرفسور Eriksson که تیم او همچنان برای کشف پتانسیل کامل آنتی بادی 2H10 در افراد مبتلا به DKD درحال تحقیق هستند، گفت: این مطالعه به درک برخی مکانیسم‌های پیشرفت بیماری نفروپاتی  دیابتی کمک کرد.

 فاز اول یک کارآزمایی بالینی برای استفاده از آنتی بادی 2H10 برای انسان در اواخر سال جاری در استرالیا درحال برنامه‌ریزی است.

یافته‌های این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Cell Metabolism منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/diabetic-kidney-disease-progression-halted-for-the-first-time-92197701.html